lørdag 6. april 2013

Uke 14- Lys og komposisjon

Denne gangen fikk vi i oppgave å ta bilder i studio, hvor vi skulle fotografere glass og bilder av oss og de andre vi var på gruppe med. I denne oppgaven skulle vi legge vekt på lys og skygge i bildene. Deretter skulle vi redigere bildene i photoshop. 

Vi startet oppgaven med å bruke nikon kamera, men fant raskt ut at det var med iphone vi fikk best resultat. Vi brukte forskjellig utstyr som f.eks plater, små lamper , paraply for å få bedre lys mot personene og de motivene vi tok bilder av. Vi fikk derfor mer varierte bilder.Alt i alt fokuserte vi på lys og skygge i denne oppgaven. 

Nå legger jeg frem bildene jeg valgte uten redigering, og deretter når de har blitt redigert :



Dette er 3 uredigerte bilder.



de redigerte bildene.

Jeg valgte dette bildet, ikke fordi det var spesielt pent eller kunstnerisk, men fordi utrykket i øynene og ansiktet fikk meg til å tenke over bildet mer. Ansiktet og håret henger sammen på en måte. Jeg valgte å redigere dette bildet slik at fargen på håret ble kraftig, men samtidig så lyste jeg opp litt ansiktet med lysere farge for at ansiktet skulle komme frem. Det er mer bak en person enn bare håret, var poenget mitt her. Bildet ser litt trist ut, litt tungt og ukomfortabelt bildet. 


Dette bildet av Helene var et av bildene jeg ble mest fornøyd med.  Jeg valgte å ha svart/hvitt bilde siden det gjør det så mye mer mystisk. Hun smiler på bildet, men det ser ut som om hun skjuler noe, det er et eller annet som er skjult bak smilet. Hun ser heller ikke inn i kameraet, så vi får ikke fanget blikket hennes, som gjør bildet enda mer spennende. Og samtidig er bilde veldig elegant og vakkert på måten hun sitter, er kledd og måten hun ser på. 


Dette bildet valgte jeg også å ta i svart/hvitt. Man kan se på det som to personligheter. Vi ligger nærme hverandre, men utrykker to helt forskjellige ting. Helene smiler litt lurt, men er samtidig alvorlig, mens jeg bare har et rart smil. Bildet er rart, men samtidig litt annerledes. Jeg valgte også å beskjære det litt mer slik at det ble masse fokus på oss to, og ikke resten av kroppen vår. 


Dette bildet her sammen med bildet nr 2 i starten er favorittene mine. Jeg brukte redigering slik at jeg redigerte bort mye i bakgrunnen, og fikk frem personen foran og hendene som holder rundt øynene på personen. Det er mystisk og rart bilde, noe jeg liker veldig godt, vi mennesker er rare, og dette synes jeg representerer oss. Vi er ofte blinde, fordi folk holder oss tilbake mye, dette ser vi her. 



Fotografering av glass:




Når jeg redigerte disse bildene visste jeg at jeg ville ha litt mørkere farge. Jeg ville også som du kan se i de to bildene over legge vekt på glassa ,gjøre de mer selvlysende og elegante. Det siste bildet tok jeg i litt mer gråtoner, og la litt vekt på skyggen i bakgrunnen, slik at det ble litt variasjon i bildene. 

Det som har inspirert meg i disse bildene, eller den er Sally Mann. Det er ikke fordi bildene er som de hun selv tar, men fordi de er rare på sin egen måte. Dette er bilder som definerer meg og mine venninner. De er ærlige, morsomme, rare , men det er slik vi er, og måten jeg har valgt å redigere dem, er slik jeg ser dem. Noen av de som jeg har tatt i sort/hvitt ser jeg på som bilder som skal være slik, og de bildene jeg har valgt å ha litt farge i, er bilder jeg mener burde vært fargerike. 
Hva brukte jeg? 
- I hele denne oppgaven brukte jeg brightness, contrast og curves, og så beskjærte jeg alle bildene slik jeg ønsket. 
- Jeg brukte også Iphone istedenfor vanlig kamera dermed har jeg ikke noe teknisk informasjon.


BEHIND THE SCENES




Tilslutt valgte jeg å lage en liten kollasj av prosessen vår,og legge inn litt bilder for å vise hvordan vi taklet denne oppgaven, og hva vi syntes om oppgaven. Som du kan se i bildene var det mye latter og tulling, det er oss i et nøtteskall. veldig morsom opplevelse. 

Egenvurdering:
Hva har du lært, og hva synes du om denne oppgaven? 

- I denne oppgaven lære jeg mye om lysforhold, og hvordan man kan gjøre bildet best mulig. Jeg lærte hvor mye ulike ting, som ISO, lukkertid, blenderåpning utformer hverandre, alle disse er i balanse med hverandre, og gjør at vi får bra resultat.  En annen ting er at jeg har lært mer om redigering i photoshop, hvordan jeg kan få tydeligere kontraster i bildene.  Jeg har også lært hvordan jeg skal ta portrettbilder ved å bruke ulike verktøy, som paraply, plater, hvit bakgrunn osv. 

- Denne oppgaven likte jeg veldig godt, og det å ha to deler var også veldig greit. Vi fikk lært om lys og skygger, noe jeg ikke har vært borti før. Jeg likte 2-3 av bildene mine, noe som ikke er ofte siden jeg ikke ser på meg selv som en veldig god fotograf, og likte veldig godt at vi jobbet i grupper. Slik støttet og hjalp vi hverandre til å få bedre bilder. 
-Jeg er litt usikker på hvordan redigeringen min av bildene ble, så det er noe jeg kunne ha jobbet enda bedre med. Jeg kunne også hatt bedre fokus på det med eksponeringstrekanten. 
- Det jeg liker med trykk og foto faget er at det ikke er noe rett og galt svar, vi kan selv komme fram til hva vi syntes er et stygt eller vakkert bilde. Vi får sjansen til å utrykke oss selv. 




- Eda peskovic

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar