fredag 3. mai 2013

Uke 16 og 17-Street Photography

Denne oppgaven gikk ut på at vi skulle gå rundt i Arendal og ta bilder av mennesker og ulike steder. Vi skulle finne forskjellige hendelser, utrykk, komposisjoner osv. Vi fikk av læreren vår hjelp med hva vi kunne ta bilder av, det kunne være f.eks mennesker som gikk rundt i byen, folk som var på shopping, var på vei ut av en buss, eller som satt på et utested og spiste. Vi tok mange bilder, nærmere 100, og ut ifra disse skulle vi velge de bildene vi mente var best. Alle bildene ble tatt med Iphone, så derfor har jeg ikke med noen tekniske ferdigheter. Men bilder med Iphone blir veldig bra, mener jeg, så jeg er stor fan når det kommer til bruken av Iphone.

Her er mine resultater:




Dette bildet tok jeg av to venninner fra lang avstand, men valgte å beskjære det slik at vi på en måte kommer litt nærmere inn på de to personene, nesten som om man er med i samtalen , og at det bare er de to som er midtpunktet. Jeg tok også bildet i svart/hvitt fordi det gjør det mer spennende og mystisk. 


Dette er et bilde av en dame som ikke vet at hun blir tatt bilde av,og hun har nettopp kommet av bussen. Selv om hun ikke vet at hun blir tatt bilde av, har hun klart å posere på en veldig elegant måte. Hun er midpunktet, men jeg har også med noen fler personer i bakgrunnen, slik at vi for et innsyn på at det faktisk er noe som skjer, de er på vei ut av bussen. Jeg har tatt det i svart/hvitt, og gjort det slik at ulike skygger av lys kommer frem i bildet, nede ved beina , sola som skinner frem fra bussen på toppen av bildet, og det lyset som kommer gjennom foran av vinduet på bussen.


Her har jeg bare lagt fram et random bilde som jeg tok av to menn som var fullt i gang med arbeid. Jeg har valgt å ha bildet litt dystert men med litt farge, og har valgt å ikke beskjære vekk bildet på toppen, slik at vi får med hva som skjer i bakgrunnen. Siden de nettopp er snekkere får vi ved å se i bakgrunnen litt støv, at de faktisk er på jobb. Det gjør bildet så mye mer realistisk, og dagligdags, folk jobber, slik er det!

-Dette bildet er noe av det søteste jeg har sett. Nå til dags er det skjeldnere og skjeldnere at vi finner et ektepar som er eldre, og som har holdt sammen så lenge. Dette bildet er verken romantisk eller pent, eller elegant. Det viser rett og slett at alt må ikke være perfekt for at man skal holde sammen og fungere sammen. Damen på bildet ser sur ut, og det ser ut som mannen bare tenker: ''okei, bare hold munn ikke si noe, så er det ingen fare, hun slutter å kjefte snart''! Bildet er også litt ironisk siden det står ''velkommen tilbake '' på skiltet bak, jepp kan tenke meg at de vil tilbake til Arena nå ja!


Bildet her er et av de bildene som jeg er mest fornøyd med. Bildet sier mye, men samtidig veldig lite på en gang. Vi ser en utenlandsk dame som sitter ved et bord alene, og ser ut av vinduet. Jeg har valgt å redigere det slik at det er litt mer mørkt og distert, siden måten damen satt på og øynene hennes viste litt tristhet. Det betyr ikke at damen er trist i det hele tatt, men det er min måte å tolke hennes ansiktsutrykk på. Jeg har valgt å legge litt vekk fokuset på det som skjer ute, men samtidig tatt det med i bilde, slik at det blir en balanse på både personen, og det som skjer ute. 


Dette bildet finner jeg rett og slett fortryllende. For å være ærlig har jeg ingen peiling på hvorfor, det er ikke fordi bildet er så pent, men det er et eller annet ved det, fargen , menneskene alt bare klaffer sammen.


Dette er bare et bilde av et skilt som jeg valgte å ta med.  Den viser oss hvor vi skal gå, og det er mange av oss her i verden som har problemer med å finne ut av hvilken vei som er riktig. Tenk hvis det fantes skilt for alt en er usikker på, det hadde vært fint det!

En flott og elegant dame som har tatt seg en pause, og stirrer ned på vannet og endene. Et bildet som viser at våren er på vei. 


Dette er også det siste bildet jeg valgte å ta med. Det er verken fint eller stygt, det er kaos på bildet av farger, hus i bakgrunnen , mannen som er med i bildet, de to figurene, men det er veldig vårlig bildet, man får en litt lykke følelse av å se på bildet. Enig?

Redigering og hva jeg har lært? Hva synes jeg om denne oppgaven?

-I denne oppgaven har jeg brukt alle bildene i Photoshop, og satt mange av dem i svart/hvitt. Svart/hvitt gjør bildene mer spennende og unike, mener jeg. Det gjør også at fargene ikke forstyrrer så mye bildet, og ødelegger det som skal være det viktige i bildet. Så brukte jeg brightness/contrast og curves for å få frem kontrastene mer. 

- Når det gjelder denne oppgaven så syntes jeg det var en av de mest spennende oppgavene. For noe av det jeg er mest interessert i er å bare ta bilder av mennesker uten at de vet de. Vi får da med ulike utrykk, reaksjoner, og hvordan de oppfører seg , og hva slags tanker og følelser de utrykker, når de ikke vet at de blir tatt bilde av.  Noe jeg synes er bra med denne oppgaven, og resten av oppgavene er at jeg føler at jeg har blitt bedre på å redigere bildene, i forhold til hvordan jeg startet i begynnelsen av dette faget. Jeg har også blitt litt mer bevist på komposisjon og vinkling i bilder.  En ting som jeg har lært i dette faget,og som jeg mener er en av de viktigste tingene, det er å ha så mye materiale som mulig! Noen bilder funker der og da, mens senere kan det være et av de styggeste bildene man har tatt, derfor er det viktig med mye utvalg.

-Som sagt var dette en oppgave jeg likte veldig godt. I begynnelsen synes jeg det var vanskelig og litt rart og kanskje litt flaut å gå rundt og ta bilder av ukjente mennesker. Men senere fant jeg bare ut at det var gøy. Street photography er noe veldig spennende, en fanger opp mye spennende. Man har mulighet til å ta bilde av så mange forskjellige ting, og finne ut så mye på hvert enkelt bilde. Gøy!!Det var også utrolig gøy og deilig å komme seg litt ut av klasserommet som vi jobber mye i. Vi gjorde også oppgaven alene , uten hjelp fra lærer,som gjorde at vi måtte bruke våre egne ferdigheter som vi forhåpentligvis skulle ha hatt litt i bakhode etter 1 år med trykk og foto faget. Det var en god erfaring, og en veldig gøy og spennende oppgave!



-Eda Peskovic

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar