tirsdag 4. juni 2013

Ikaros oppgave



Denne uken fikk vi i oppgave å jobbe med noe som blir kalt for Ikaros, slik ble vi også kjent med gresk mytelogi, og dette skulle da være en historie om ikaros. Ut i fra dette skulle vi ta tre bilder som vi senere skulle redigere sammen ved hjelp av ulike redigeringsverktøy som layers, stamptool , lasso og andre redigerinsverktøy som vi trengte, dette kalles for fotofikling. Under her har jeg lagt fram hver av bildene hver for seg, og tilslutt bildet som ble redigert sammen.















På dette bildet poserer jeg med armene opp slik at det skal se mer ut som jeg flyr oppover. Jeg tok også bildet litt under ifra så det skal se ut som om jeg faktisk ''flyr'' eller er høyt oppe. Jeg har lagt mer vekt på at flyingen skal være i fokus enn bakgrunnen.Jeg la også stor vekt på vingene og la dem bak ryggen min. Jeg brukte lasso verktøyet, men fikk lite tid til å fikse på småpirk så derfor er bildet litt rotete, dette er noe jeg kunne ha brukt mer tid på, for den hvite fargen ses veldig rundt kroppen min, og skyggen jeg har rundt hodet   er også veldig synlig, dette ødela litt den illusjonen av at det skal se ekte ut, at det faktisk ser ut som at jeg flyr, og at det er et sammenhengende bilde. 






HVORDAN JEG REDIGERTE:

* jeg brukte først photoshop hvor jeg åpnet det bildet jeg ville ha som bakgrunn, så gikk jeg inn på layers og lagde en kopi av bakgrunnen. Hvis ikke hadde bildet låst seg, og jeg kunne da ikke ha fikset noe videre på bildet.
* deretter åpnet jeg bildet av meg selv, mens jeg fortsatt hadde bakgrunnsbildet på samme sted. Så klippet jeg meg selv ut ved hjelp av lasso og tok det jeg klippet ut ved hjelp av en pil som man kunne flytte med på det bakgrunsbildet jeg hadde. .
 * så endret jeg størrelsen på både meg selv og vingene, og justerte hvor jeg ville legge inn meg selv på bildet.


 EGENVURDERING:


Denne oppgaven synes jeg var den mest utfordrende oppgaven vi har hatt til nå, men samtidig synes jeg den var morsom. Jeg fikk også erfart litt med layers, lasso og ulike redigeringsverktøy. Denne oppgaven var den jeg synes var mest lærerik , og hvor jeg fikk testa ut veldig mye av photoshop og hvordan det fungerer.
Jeg har lært hvordan jeg bruker lasso, layers og andre redigeringsverktøy, og fikk trent mye på photoshop, noe som gjør at jeg føler jeg mestrer det bedre enn det jeg gjorde i starten. Jeg har også lært mer når det gjelder komposisjon, hvordan man tar bildet, og hvordan man setter de sammen. 







Kilder til historien om Ikaros:
http://no.wikipedia.org/wiki/Ikaros
Ark vi fikk av lærerArk vi fikk i timen, og som ligger på fronter



-Eda Peskovic




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar